«

»

Lut 07

ADHD a żywienie

Rozwój cywilizacyjny powoduje, że dzieci i młodzież mają coraz większy dostęp do różnego rodzaju niezdrowej żywności. Coraz częściej również u tej grupy populacji diagnozowane są takie schorzenia jak ADHD-, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej i zaburzenia uwagi oraz ADD – zaburzenia uwagi. Problemy te występują u około 2% dzieci i młodzieży.

Czy nieodpowiednie żywienie może mieć wpływ na te choroby?  Amerykańskie Towarzystwo Psychiatrów uważa, że rozwój ADHD oraz nasilenie objawów może zależeć od diety.

U dzieci z ADHD jak u wszystkich pozostałych osób należy zacząć od zastosowania podstawowych zasad zdrowego żywienia.  Każdy dzień dziecko powinno dzień zaczynać od śniadania. Kolejne posiłki należy spożywać z przerwami około 3 godzin. Ostatni posiłek natomiast powinien być podany na 2-3 godziny przed snem. Taki rozkład posiłków pozwala na optymalne funkcjonowanie przewodu pokarmowego i zapobiega niekorzystnym wahaniom glukozy we krwi.

Ponadto w diecie należy zastosować ograniczenie cukrów prostych, czyli zwykłej sacharozy pod postacią cukru stołowego oraz słodyczy ( batonów, czekolad, ciast). Ale czy cukier kryje się tylko w tych produktach?? Otóż nie  możemy je również z takich produktów jak: miód, oranżady, słodkie napoje i soki, napoje mleczne szczególnie owocowe, słodkie płatki śniadaniowe i wiele innych podobnych produktów.  Nadmierne wahania glukozy we krwi prowadzą do zaburzeń koncentracji oraz zmian nastroju.

W diecie należy unikać również wszelkiego dodatków do produktów i potraw m.in.: glutaminianu sodu, aspartamu, azotanów i azotynów, siarczynów.

Kolejnym składnikiem diety przeciwwskazanym są izomery trans kwasów tłuszczowych, które są zawarte w produktach fast food ( frytki, hamburgery) oraz pieczywo cukiernicze ( pączki, drożdżówki, ciastka). Tłuszcze zawarte w tych produktach, utrudniają produkcje długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. W codziennej diecie kwasy te możemy dostarczyć z takich produktów jak: tłuste ryby, owoce morza, olej rzepakowy, orzechy włosie, nasiona lnu.

Innymi składnikami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania mózgu są także jak glukoza pochodząca z pełno ziarnistych produktów zbożowych, jod, żelazo, cynk, kwas foliowy, witamina B12, witamina B6 .

Jeśli masz w domu dziecko ze stwierdzonym ADHD lub ogólnie nadpobudliwe lub mające problemy z koncentracją- zastanów się jak je żywisz? Odpowiednia dieta może wspomóc inne metody leczenia.