«

»

Mar 25

Alkohol kontra dieta

Dbasz o swoja masę ciała lub chcesz schudnąć? Zastanawiasz się czy możesz spożywać alkohol?

Alkohol jest substancją wysokoenergetyczną dostarczającą tak zwanych „pustych kalorii”. Każdy gram czystego etanolu zawiera 7 kcal energii. Jest to znacznie więcej niż np. gram białka czy węglowodanów, które dostarczają 4 kcal w gramie.  Zatem spożycie alkoholu może jak najbardziej sprzyjać gromadzeniu nadmiernej masy ciała.

Alkohol ponadto jest substancją szybko ulegającą przemianom i nie daje odczucia sytości po jego spożyciu. Okazjonalnie spożyty alkohol nie możemy także traktować, jako posiłek, a jedynie, jako dodatek do niego. Alkohol ponadto zaostrza apetyt i jego spożycie często wiąże się ze spożyciem wysokoenergetycznych produktów i potraw tj.: pizza, karkówka, grillowana kiełbasa, golonka, chipsy.

Ile kalorii zawierają poszczególne alkohole??

  • Wódka ok. 220 kcal w 100g
  • Piwo 50 kcal w 100 g/ przeciętnie puszka (500 ml) zawiera 250 kcal
  • Piwo desperados ok. 56 kcal w 100 g
  • Piwo Redd’ s o smaku jabłkowym ok. 54 kcal w 100g
  • Wino ok. 70 kcal w 100 g
  • Likier kokosowy 309 kcal w 100g
  • Rum 231 kcal w 100g

Alkohole to nie tylko alkohol etylenowy, ale również woda, węglowodany oraz białko. Ponadto energetyczność alkoholu zależy od dodatku słodu, który jest produktem węglowodanowym.

Należy również pamiętać o tym, że alkohol inaczej wpływa na organizm kobiety i mężczyzny. Wszystko zależy oczywiście od masy ciała danej osoby, sprawności metabolizowania alkoholu, a przede wszystkim od zawartości wody w organizmie. Kobiety prawidłowo nawodnione mają niższą zawartość wody niż mężczyźni, co powoduje, że taka sama ilość spożytego alkoholu skutkuje wyższym stężeniem u nich alkoholu we krwi.

Okazjonalne spożycie jednego drinka czy lampki wina nam nie zaszkodzi ,jednak spożycie w większych ilościach może znacznie zwiększyć energetyczność diety, co w konsekwencji spowoduje przyrost masy ciała i zawartości tkanki tłuszczowej. Zatem, jeśli chcemy zadbać o swoją masę ciała oraz zdrowie, unikajmy zbyt częstego spożycia alkoholu.