«

»

Sty 26

czas zadbać o siebie

Życie w ciągłym biegu, stresie brak czasu na przyrządzenie i spożycie regularnych posiłków oraz aktywność fizyczną. Gdy jesteśmy młodzi nie myślimy o tym, że takim sposobem życia pracujemy na liczne schorzenia i choroby, które po kilku latach dadzą o sobie znać. Czasami słyszę na coś trzeba umrzeć. Taka jest prawda, ale ważna jest, jakość tego życia, tym bardziej, że różnego rodzaju choroby, które kiedyś występowały u osób po 50 i 60 roku życie teraz występują już u 20-30 latków. Podobnie jest z nadmierną masą ciała, dawniej problemy te dotyczyły osób po 40 roku życia, gdy metabolizm znacznie spowalnia. Obecnie przez brak śniadań, wieczorne jedzenie oraz brak ruchu problem nadwagi i otyłości dotyczy coraz młodszych osób. Problem ten jest bardzo istotny nie ze względów estetycznych, lecz zdrowotnych. Choć za oknem zima w pełni, warto pomyśleć o sobie i zacząć wprowadzać zmiany. Przedstawiamy kilka zasad, które pomogą ci osiągnąć sukces.

  1. 1.      Śniadanie- pierwszy i najważniejszy posiłek

Spożycie śniadania jest dla niektórych osób, nieznanym zwyczajem. Jednak warto, to zmienić. Spożycie śniadania do godziny po przebudzeniu reguluje nasz metabolizm oraz daje energię potrzebną na początek dnia do efektywnej pracy i nauki.

 

  1. 2.      Regularne małe posiłki

Zaczynając od śniadania, kolejne posiłki powinny być spożyte z przerwami około 2, 5 do 3, 5 godziny. Ostatni posiłek należy spożyć na około 2-3 godziny przed snem.  Spożywanie nieodpowiedniej ilości posiłków powoduje rozregulowanie metabolizmu, co sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej

 

 

  1. 3.      Urozmaicenie

W prawidłowo zbilansowanej diecie powinny występować różnorodne produkty ze wszystkich grup żywności, aby uniknąć niedoborów składników odżywczych.

 

  1. Woda zdrowia doda

Nie można zapomnieć również o nawadnianiu naszego organizmu. W obecnej erze półek uginających się od kolorowych napojów to one stanowią główne źródło nawodnienia. Niestety zapominamy, że napoje te są wysokoenergetyczne, przez co znacznie zawyżamy swoje dzienne zapotrzebowanie na energię. Co najlepiej spożywać?? Dziennie spożywaj około 2 litrów wody, herbat owocowych lub ziołowych. Kawy i czarnej herbaty nie należy wliczać do bilansu wodnego, ponieważ odwadniają organizm. Pamiętaj również, że płyny należy spożywać przed posiłkiem lub na 2 godziny po posiłku.

 

  1. 5.      Ogranicz spożycie soli.

Sol jest składnikiem wielu produktów i jej ilość nie zależy od naszej woli. Dlatego należy wybierać produkty z mniejsza zawartością soli oraz ograniczyć dosalanie potraw przez nas przygotowywanych. Sól dobrze jest zastąpić suszonymi ziołami i pieprzem, aby nadać smak i aromat potrawom. Nadmierne spożycie soli sprzyja nadciśnieniu, zatrzymywaniu wody w organizmie, chorobom nerek.

 

  1. 6.      Ogranicz spożycie słodyczy i słonych przekąsek

Smak słodki kojarzy się z czymś przyjemnym, bezpiecznym, dobrym, dlatego często nie możemy się im oprzeć. Często zajadamy stres słodyczami lub wynagradzamy się nimi za sukcesy, niestety nie jest to dobra metoda. Nadmierne spożycie tych produktów, może sprzyjać powstawaniu nadwagi, otyłości, podwyższonemu poziomowi cholesterolu., zaparciom.

 

  1. 7.      Ogranicz spożycie alkoholu

Alkohol jest produktem zawierającym znaczne ilości kalorii, podwyższa stężenie triglicerydów i ciśnienie krwi. Dlatego warto zrezygnować z codziennego piwka czy wina, a spożywać alkohol tylko okazjonalnie przy większych uroczystościach.

 

  1. 8.      Regularna aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna przynajmniej 2 razy w tygodniu, pomoże zachować smukłą sylwetkę oraz zdrowie. Na początek mogą być to spacery lub inna aktywność sprawiająca przyjemność

 

Zatem warto zadbać o siebie i powoli wprowadzić te zasady, aby zapobiec nadwadze, otyłości, cukrzycy, nadciśnieniu tętniczemu, chorobom układu krążenia, dnie moczanowej, hipercholesterolemii, chorobom wątroby i wiele innym.