«

»

Lis 24

„Efekt jo-jo”

„Dlaczego mnie to spotkało, tak się starałam, udało się, a tu znowu porażka?” Często takie pytania słyszę od moich pacjentów.  Pytanie to dotyczy tzw. efektu „ jo-jo”, czyli powrót w krótkim czasie po zakończeniu diety do wyjściowej masy ciała lub większej. Diety i odchudzanie w ostatnich latach stało się bardzo modne.  Nasza świadomość dotycząca związku nadmiernej masy ciała i konsekwencji zdrowotnych wzrasta, dlatego coraz więcej osób decyduje się na dietę.

Niestety w większości przypadków odchudzanie prowadzimy na własna rękę, szukając diet w internecie czy kolorowych gazetach.  Publikowane tam diety często nazywane są „dietami cud”. Diety te są często jednoskładnikowe, lub znacznie ograniczają spożycie niektórych grup produktów. Takie nagłe i rygorystyczne zmiany w diecie powodują, że w pierwszym okresie nasz organizm szybko traci zbędne kilogramy. Jednak po dłuższym czasie, znacznego ograniczenia energetycznego nasz organizm zaczyna się buntować, nasza motywacja zmniejsza się i często zaczynamy coraz częściej sięgać po produkty i potrawy zakazane. Powrót do poprzednich zwyczajów żywieniowych po diecie ubogo energetycznej, zawsze skończy się ponownym przyrostem masy ciała. Jak temu przeciwdziałać?? Jeśli chcemy się odchudzać musimy sobie przede wszystkim uświadomić, że na nadwagę czy otyłość pracowaliśmy przez długi czas, dlatego, aby naprawić błędy także potrzebujemy czasu. Jeśli chcemy się pozbyć problemu nadmiernej masy ciała, musimy uświadomić sobie również, dieta nie jest na chwilę.

W prawidłowym odchudzaniu musimy zmienić nasze złe nawyki żywieniowe, nie na tydzień miesiąc czy rok, ale na całe życie. Aby efekt ” jo-jo” nie spotkał właśnie Ciebie pamiętaj o podstawowej zasadzie, że należy chudnąć od 0, 5 do 1 kg na tydzień. Dieta musi dostarczać ponadto wszystkich składników odżywczych, aby nasz organizm pracował prawidłowo, dlatego warto skonsultować się ze specjalistą. Z dietą jest tak jak z lekarstwem nie odpowiednie może zaszkodzić.