«

»

Maj 04

Grillowanie

Za nami długi majowy weekend, który przeważnie otwiera sezon grillowania. Niestety w tym roku pogoda nie sprzyjała grillowaniu. Choć napewno nie wszystkim pogoda pokrzyżowała plany. Od kilku lat spędzanie czasu ze znajomymi w ten sposób stało się bardzo popularne. Niestety takie spotkania przy grillu dla jednych są przyjemnością, a dla osób będących na diecie zgrozą. Coraz częściej na szczęście na grillu oprócz tłustej kiełbasy czy karkówki pojawiają się warzywa, kurczak i ryby. Dodatkowo do wysokoenergetycznych potraw dochodzą trunki, wszystko to może przyczynić się do kilku dodatkowych kilogramów oraz do bólu wątroby lub trzustki. Aby się tego wystrzec należy przestrzegać kilku zasad:

  • Przygotowując się do sezonu pamiętaj o wyczyszczeniu grilla, zakupie węgla drzewnego lub brykietu. Do podpalania, natomiast nie stosujemy również kolorowych gazet oraz różnego rodzaju podpałek, z których podczas spalania wytrącają się substancje chemiczne.
  • Aby nadać aromat grillowanym potrawom możemy do węgla dodać suche gałązki winorośli, suszone gałązki tymianki, rozmarynu czy bazylii.
  • Nie zapominajmy również o stosowaniu specjalnych tac do grillowania, które zapobiegają powstawaniu szkodliwych węglowodorów aromatycznych, poprzez uniknięcie bezpośredniego kontaktu tłuszczu z ogniem
  •  Jakie mięso wybierać?? Najlepiej chude mięso z kurczaka czy indyka, które później należy zamarynować w zalewach. Marynaty i zalewy także chronią mięso przed wysoką temperaturą oraz wytwarzaniem szkodliwych substancji. Mięso ponadto staje się wtedy kruche oraz nie wymaga długotrwałego pieczenia. Na grillu nie może zabraknąć również ryb i warzyw. Papryka czy grillowany bakłażan stanowią doskonały dodatek.
  • Starajmy się unikać gotowych mięs już zamarynowanych – jest to proste i wygodne, aczkolwiek nigdy nie mamy pewności, czy mięso jest pierwszej świeżości. Zawiera ono mnóstwo konserwantów, soli oraz wzmacniaczy smaku. Zawsze lepiej kupić kawałek np. chudszej karkówki czy kurczaka i samemu je zamarynować.

Marynata do drobiu: 1/2 szklanki oleju wymieszać z sokiem i skórką startą z jednej cytryny. Dodać 3 łyżki posiekanych świeżych ziół (oregano, rozmaryn, szałwia, natka, koperek).

  • Nieodłącznym bohaterem grillowania jest kiełbasa. Niestety większość kiełbas z napisem na grilla jest niskiej, jakości. Dlatego zwróć uwagę na to ile zawiera w swoim składzie mięsa, a ile wody i tłuszczu. Pamiętaj unikaj kiełbas z MOM – mięsa oddzielonego mechanicznie, do produkcji, którego używane są zmielone części ciała zwierząt, takie jak pazury, ścięgna, skóra, ogony. Mięsa niestety jest tam najczęściej jak na lekarstwo.
  • Fajnym pomysłem na potrawę z grilla są również szaszłyki z kurczaka czy indyka z duża ilością warzyw, posypane ziołami.
  • Pamiętajmy również, że połączenie tłustych potraw z napojami alkoholowymi dla niektórych może skończyć się nawet w szpitalu z ostrym zapaleniem trzustki.
  • Dodatkowo, gdy przygotowujemy się do grilla ze sklepowych półek znikają również różnego rodzaju słodkie kolorowe napoje. Szczególnie osoby na diecie powinny ich unikać. Lepiej przygotować różnego rodzaju domowe wody smakowe ( plasterki, pomarańczy, cytryny, limonki z listkami mięty)
  • Tradycyjne menu

gril 2

Alternatywa.

gril 1

 

Stosując alternatywne menu zaoszczędzisz aż 867 kcal. Podczas kilkugodzinnego grillowania różnica ta będzie znacznie większa.

Biorąc pod uwagę powyższe porównanie widać, że grillować mogą również osoby na diecie. Zatem należy pamiętać, aby przyrządzać na grillu świeże mięsa dobrej, jakości, najlepiej wcześniej zamarynowane z oliwą, czosnkiem, solą oraz musztardą. Oprócz mięsa czy kiełbas powinny królować warzywa i owoce w postaci sałatek i surówek, które chronią przed szkodliwymi związkami dzięki zawartym w nich witaminom. Ponadto dzięki nim zjemy mniej tłustych, wysokoenergetycznych grillowanych potraw mięsnych. Dlatego warto o nich pamiętać przy przygotowywaniu potraw na spotkanie przy grillu. Wrócimy do domu z dobrym humorem, bez uczucia przejedzenia i świadomością, że udało nam się obronić przed spożyciem w nadmiernej ilości kalorii.