«

»

Mar 24

Jajka i ich właściwości

 

Jajka od zawsze uważane były za zdrowe i pożywne, jednak, gdy wypowiedzono wojnę cholesterolowi, który w znacznym stężeniu występuje w żółtku jaja, ich popularność znacznie się zmniejszyła. Na szczęście jajka wracają do na nasze talerze, ponieważ ich wartość odżywcza jest bardzo wysoka.

Jajka to skarbnica cennych składników odżywczych. Jakie składniki zawiera??

  • Żelazo (zapobiega anemii), wapń, magnez, potas, sód, miedz,
  • Lecytyna (usprawnia pracę mózgu, chroni oczy)
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe (poprawiają pracę układu nerwowego)
  • Cholesterol (niezbędny do prawidłowego rozwoju mózgu)
  • Witamina A ( odpowiada za prawidłowy wzrok i wzrost)
  •  Witamina E ( odpowiada za zdrową skórę)
  • Witaminy z grupy B (odpowiadają za prawidłową pracę całego organizmu)
  • Cenne białko potrzebne do budowy tkanek

Badania naukowe nie potwierdziły bezpośredniej zależności między jedzeniem jajek a poziomem cholesterolu. Jego zawartość we krwi człowieka zależy od wielu czynników m.in.:wielu, płci, masy ciała, aktywności fizycznej, sprawności wątroby a także od rożnego rodzaju chorób.

Zawarte w jajku składniki lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają pozbyć się cholesterolu i obniżają poziom trójglicerydów we krwi.

Tabela nr 1. Wartość odżywcza jaja kurzego wg Kunachowicz ( na 100 g)

Wartość energetyczna Białko tłuszcz węglowodany potas sód wapń Żelazo Wit A Wit D
139  kcal 12,5 g 9,7 g 0,6 g 133 mg 141

mg

47 mg 2,2 mg 272 ug 1,7 ug

 

Wartość odżywcza jaj i ich smak zależą od sposobu odżywiania kur, dlatego zwykle najsmaczniejsze są jaja z małych gospodarstw wiejskich, w których kury maja dostęp do świeżej trawy. Oczywiście walory pokarmowe jaj zależą też od pory roku. Latem SA smaczniejsze, ponieważ kury mają lepszy dostęp do  trawy, świeżego powietrza, słońca. Wtedy właśnie żółtka są najbogatsze w witaminy A i D.

Jakie jajka mamy do wyboru??

0-jaja z hodowli ekologicznej. Kury mają wolny wybieg. Takie jajka są wyższej, jakości.

1-      Z hodowli na wolnym wybiegu

2-      Z hodowli ściółkowej. Kury nie maja wybiegu

3-      Z hodowli klatkowej. Kury cały czas są w klatkach.

A najzdrowsze są jajka od babci, cioci, znajomych, którzy mają niewielką naturalną hodowlę kur.

Zdrowe osoby mogą jeść 1 jajko dziennie.  Jednak ten, kto ma podniesiony poziom cholesterolu – maksymalnie 2-3 jaja tygodniowo (właściwie żółtka, bo białka można jeść w większych ilościach).

Należy również pamiętać, że u niemowląt wprowadzamy najpierw żółtko i dopiero w 11-12 miesiącu wprowadzamy całe jaja, ponieważ niestety białko jaja może uczulać. Osoby z chorobami trzustki i pęcherzyka żółciowego natomiast powinny unikać spożycia żółtek, ponieważ w nich jest skoncentrowany tłuszcz, którego w tych chorobach trzeba unikać.

 

Jak przechowywać jajka?

Jajka w lodówce możemy trzymać max 3 tygodnie. Zwrócić należy również uwagę na to, że mają zdolność pochłaniania obcych zapachów. Dlaczego warto jajka trzymać w lodówce?? Niska temperatura spowalnia proces starzenia jaj, ale go nie eliminuje. Proces starzenia hamuje również naturalna warstwa ochronna pokrywająca skorupkę. Dlatego nie należy myć jaj przed włożeniem ich do lodówki. Ale, gdy chcemy je przyrządzić, najpierw trzeba je dokładnie umyć, a potem dobrze byłoby je sparzyć wrzątkiem.

Jak sprawdzić czy jajko jest świeże??

Świeżość jaj można sprawdzić, wkładając jajko do wody. Bardzo świeże jaja, włożone do naczynia z wodą, będą leżały poziomo na dnie, nienadające się do jedzenia, wypłyną na powierzchnię. Jaja nieco unoszące się nie są pierwszej świeżości, ale jeszcze nadają się do jedzenia.

Wkrótce Wielkanoc zatem warto jeść jaja oczywiście w rozsądnych ilościach.