«

»

Sty 06

Pić czy nie pić??

Po świątecznym i noworocznym przejedzeniu warto oczyścić swój organizm i jako noworoczne postanowienie wypijać około 2 litrów płynów dziennie.

Woda zdrowia doda. Organizm zdrowego i prawidłowo nawodnionego człowieka w około 60% składa się z wody. Dzięki niej łatwiej trawimy, wchłaniamy składniki mineralne i witaminy, usuwamy toksyny z organizmu wraz z moczem i kałem. Reguluje także naszą termoregulację. Dlatego aby cały nasz organizm prawidłowo funkcjonował musimy pić. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest szczególnie ważne również przy odchudzaniu, gdyż przyspiesza metabolizm, co sprzyja uzyskaniu wymarzonej masy ciała.

Wody nie możemy napić się na zapas. To, co wypijamy jest zużywane na bieżące potrzeby organizmu. Zatem jeśli więcej wody tracimy niż dostarczamy, możemy doprowadzić do odwodnienia naszego organizmu. Odwodnienie jest niebezpieczne, ponieważ zostaną zatrzymane uboczne produkty przemiany materii, które zatruwają nasz organizm.

Zatem co pić a czego unikać?

Woda zawsze i wszędzie.

Woda jest płynem, który najlepiej gasi nasze pragnienie. Zatem codziennie rano przed śniadaniem powinniśmy już wypić szklankę wody, do której można dodać np. wyciśnięty sok z cytryny lub łyżkę octu jabłkowego. Wodę powinniśmy pić przez cały dzień niewielkimi łyczkami, organizm wtedy znacznie lepiej przyswoi wodę, niż gdy wypijemy na raz 0, 5 litra. Pamiętajmy jednak, żeby nie pić podczas posiłków. Płyny możemy wypić na ok. 30 min przed posiłkiem i około godzinę po posiłku. Jeśli preferujesz wody z bąbelkami zamień je na wody wysokomineralizowane, które dzięki wysokiej zawartości minerałów mają smak podobny do wody gazowanej. Dwutlenek węgla zawarty w wodach gazowanych szybciej wypełniają żołądek, zatem niej można wypić, sprzyja także wzdęciom oraz odbijaniu. Zwróć również uwagę na rodzaj wody, wybieraj mineralne bogate w potas, magnez, czy sód, a unikaj wód źródlanych zawierających znikome ilości tych składników. Wody źródlane wskazane są dla niemowląt oraz kobiet ciężarnych. Staraj się jak najszybciej zużywać również zawartość otwartej butelki wody mineralnej, ponieważ cenne właściwości zachowuje tylko przez 48 godzin.

Pamiętaj również, że tzw. „woda smakowa” to NIE woda!!!! Jest to zwykły napój, który w półtoralitrowej butelce może zawierać nawet do 300 kcal. Mogą zawierać również środki słodzące, konserwanty, aromaty.

Innymi płynami na, które warto przychylnie spojrzeć, są również herbaty ziołowe i owocowe. Herbaty te nie zawierają teiny (kofeinę) i dlatego nie działają odwadniająco ( w przeciwieństwie np. do czarnej herbaty, kawy, napojów typu cola). Herbaty te są szczególnie wskazane w okresie jesieni i zimy, gdy z powody niekorzystnej , chłodnej aury zmniejszamy spożycie wody. Herbata miętowa czy zielona poprawią nam także pracę np.: przewodu pokarmowego.

Soki- tu należy uważać

Jaki sok wybrać? Najlepszy jest sok zrobiony w domu, natomiast w sklepie wybierajmy 100% bez dodatku cukru. Naturalne soki również zawierają cukier tzw. Fruktozę, dlatego najlepiej rozcieńczać je z wodą( w proporcjach 1:1). Soki warzywne i owocowe zawierają naturalne witaminy i składniki mineralne, które są dobrze przyswajane przez nasz organizm. Ponadto zawierają również błonnik pokarmowy, który poprawia pracę przewodu pokarmowego, dzięki czemu ułatwia wypróżnianie się.

 

Napoje energetyczne- unikaj

Płyny te są coraz bardziej popularne niestety także wśród młodzieży. Mają nas szybko pobudzić, gdy jesteśmy zmęczeni, zaspani. Co jest w ich składzie?? Głównie cukier i kofeina, które mają szybko postawić nas na nogi. Zatem dlaczego dzieciom zabraniamy pić kawę, która jest taka niezdrowa, a na napoje energetyczne pozwalamy pić??? Dorośli także powinni unikać tego typu napojów, które w nadmiernych ilościach mogą doprowadzić do problemów z ciśnieniem czy sercem. Zawierają także puste kalorie, których powinny unikać osoby z nadmierną masą ciała. Oprócz cukru i kofeiny płyny te dostarczają witamin z grupy B oraz inne substancje pobudzające układ nerwowy. Jednak czy nie lepiej dostarczyć je w naturalnej postaci z pożywieniem??

Napoje gazowane

Bardzo popularne, powszechnie dostępne jednak czy wartościowe? Co zawierają takie napoje? Cukier lub słodziki, barwniki nadające różne piękne kolory, substancje zapachowe. Czyli nic, co jest naszemu organizmowi potrzebne. Zatem czy warto je pić i zbierać jedynie kolejne puste kalorie?

Napoje izotoniczne

 Kiedy je pić?? Napoje tego typu zawierają składniki mineralne( magnez, potas, wapń, chlor, fosfor, sód), które mają zapewnić równowagę elektrolitową w organizmie.  Składniki te tracimy w znacznych ilościach podczas wysiłku fizycznego lub uporczywych upałów, gdy intensywnie pocimy się. W tych sytuacjach dla zapewnienia równowagi wodno elektrolitowej możemy zastosować płyny izotoniczne. W pozostałych sytuacjach natomiast powinniśmy stosować do ugaszenia pragnienia wodę mineralną..

 

Napoje alkoholowe

Różnego rodzaju uroczystości, zabawy często nie mogą obyć się bez alkoholu.  Jednak pamiętajmy, że napoje tego typu pobudzają nasz apatyt oraz zawierają kalorie. Dlatego osoby odchudzające powinny ich unikać.

 

Zatem zastanówmy się nad tym, co pijemy. Szklanka soku czy jeden drink raz na tydzień nam nie zaszkodzą. Jednak 1, 5 litra słodkiego napoju dziennie to już ok. 600 kcal, co przez dłuższy czas może znacznie zawyżyć nasz bilans energetyczny i przyczynić się do gromadzenia nadmiernych kilogramów.