«

»

Lut 07

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej 2016

porównanie

Nowy Rok zawsze przynosi nowe informacje, wydarzenia. Tak się wydarzyło również w dziedzinie żywienia. Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie opublikował nowe zalecenia w postaci Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej oraz 10 Zasad Zdrowego Żywienia związanych z tą piramidą. Nowe wytyczne są wynikiem postępu nauk medycznych uwzględniających światowe rekomendacje specjalistów oparte na badaniach naukowych.

 

Główną zmianą jaka zaszła w porównaniu z Piramidą z 2009 roku jest wprowadzenie warzyw i owoców jako produktów tworzących podstawę naszego żywienia. Dotychczas miejsce to zajmowały produkty zbożowe.

Warzywa w stosunku do owoców powinny być spożywane w stosunku 3/4 do 1/4

Kolejne poziomy w piramidzie zajmuje chudy nabiał, mięso, ryby, jaj , rośliny strączkowe czyli produkty białkowe. U szczytu piramidy znajdują się tłuszcze i pojawiły się dotąd nieobecne orzechy i pestki nasion.

Istotną zmianą jest także pojawienie się ziół dostarczających nie tylko walorów smakowych, ale również składników prozdrowotnych. Ich celem jest również zastąpienie soli kuchennej, której w polskiej diecie jest za dużo.

Integralną częścią piramidy stała się także aktywność fizyczna, która do tej pory była dodatkiem. Racjonalne odżywianie i przynajmniej 30-45 minut codziennej aktywności pozwala zapobiec chorobom cywilizacyjnym szczególnie wszechobecnej nadwadze i otyłości oraz chorobom z nich wynikającym jak np.: cukrzyca typ II.

Należy pamiętać, że wytyczne te znajdują zastosowanie u osób zdrowych. W przypadku występowania problemów zdrowotnych wytyczne te powinny być modyfikowane, jeśli jest taka konieczność.