Od czego zacząć?

Od czego zacząć przygotowanie do wprowadzenia zmian?

Chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, masz problemy zdrowotne, ale jeszcze nie znasz przyczyny lub masz zdiagnozowaną jakąś chorobę, ale dawno nie robiłeś badań to warto to zmienić i wykonać je.

Zestaw podstawowy:

morfologia,sód, potas, cholesterol całkowity LDL, HDL, triglicerydy, kwas moczowy, mocznik, kreatynina, eGFR, GGTP, transaminazy( aspat, alat),  glukoza, insulina, TSH, , witamina D3, ogólne badanie moczu.

Wiem wydaję się , że tych badań jest dużo, jednak wiele osób całymi latami nie wykonuje ich. Jeśli wykonujemy badania okresowe do pracy często są one znacznie okrojone i często zostają u lekarza i tak naprawdę często pacjent ich nie widzi na oczy i nie mamy pewności czy na pewno jest tak wszystko ok. Dlatego złotą zasadą jest zawsze proszenie chociaż o xero badań, żebyśmy mieli je w domu w razie wizyty u innego specjalisty czy porównania z kolejnymi wykonanymi badaniami.

Osoby z nadwagą i otyłością, ale także osoby szczupłe spożywające duże ilości słodyczy czy mające w rodzinie osoby z cukrzycą dobrze żeby zrobiły zamiast tylko glukozy i insuliny na  czczo , ale także całą krzywą glukozowo insulinową  czyli badanie    glukozy i insuliny  na czczo oraz po wypiciu roztworu  75g  glukozy  po godzinie i po 2 godzinach.

Jeśli w rodzinie występują choroby tarczycy lub osoby, które źle się czują są przewlekle zmęczone i nie mogą zidentyfikować przyczyny to robimy także fT3, fT4 przeciwciała anty TPO i przeciwciała anty TG

Osoby z chorobami tarczycy dodatkowo warto żeby zrobiły  ferrytynę i  żelazo.

Oprócz badań warto zrobić sobie  5-7 dniowy dzienniczek żywienia:. Dzięki takiemu dzienniczkowi zdajemy sobie sprawę z tego jak wygląda nasz dzień pod względem żywienia. Piszemy wszystko choćby najdrobniejszy  łyk wody czy napoju  czy cukierek, paluszek, jabłko. Przykładowy 1 dzień poniżej:

dzienniczek

 

Dodaj komentarz