»

Lis 24

Problemy z wypróżnianiem

„Pani magister spożywam otręby, suszone śliwki i nadal mam problemy z wypróżnianiem. Często nie pomagają również już herbatki, zioła czy lekarstwa.”  Często takie pytania słyszę od moich pacjentów, jest to coraz powszechniejszy problem. Zaparcia to bolesność lub trudność w oddawaniu masy kałowej. Przyczyn zaparć jest wiele.

Przede wszystkim nieodpowiedni styl życia: brak regularności w spożywaniu posiłków, spożycie nieodpowiednich produktów spożywczych, brak odpowiedniej ilości płynów w diecie oraz siedzący tryb życia. Wszystkie te zachowania prowadzą do zwolnienia pracy przewodu pokarmowego oraz odwodnienia kału, przez co mamy problemy z jego wydaleniem. Produktami sprzyjającymi takim problemom są wszystkie produkty oczyszczone (białe pieczywo, ryż, kasza manna, białe makarony, biała mąka) oraz nadmierne spożycie bananów, produktów smażonych. Zalecane natomiast produkty to takie, które zawierają znaczne ilości włókna pokarmowego tzw. błonnika. Do takich produktów zaliczamy warzywa i owoce. Pamiętajmy jednak, że najbardziej wartościowe są te surowe i ze skórką, która jest głównym źródłem błonnika. Z owoców to maliny zawierają jego najwięcej. Inne produkty zalecane to pełnoziarniste ( pieczywo, makarony), ryż brązowy, płatki owsiane, jęczmienne, otręby, kasze (gryczana, jęczmienna, jaglana, kuskus), suszone śliwki. Jednak, jeśli dziennie nie wypijemy odpowiedniej ilości wody mineralnej niegazowanej, herbat owocowych (przynajmniej 1, 5 litra) błonnik nie spełni swojej funkcji. Aby nasze jelita prawidłowo pracowały błonnik musi napęcznieć, czyli wchłonąć odpowiednią ilość wody. Dlatego często osoby spożywające np. otręby dziwią się, że mają jeszcze większe zaparcia. Jest to spowodowane nieodpowiednim spożyciem płynów. Należy również pamiętać, że kawa, czarna herbata, słodkie napoje także sprzyjają zaparciom, ponieważ mimo tego, że zawierają wodę odwadniają organizm. Często osoby z tymi problemami korzystają z ziół lekarstw i herbatek- jednak te produkty nie zwalczają przyczyny problemu tylko dają jednorazową ulgę.

Moja rada: jeśli masz przewlekłe problemy z wypróżnianiem codziennie po przebudzeniu wypijaj szklankę wody z cytryną oraz przez tydzień na śniadanie spożywaj płatki owsiane (4 łyżki płatków zalej wrzątkiem, aby napęczniały dodaj 3 łyżki jogurtu naturalnego i pokrojony świeży owoc oraz łyżeczkę nasion słonecznika, siemienia lnianego, lub suszonych śliwek). Później powtarzaj takie śniadanie, co kilka dni.