«

»

Lis 24

Przyszła mama dba o siebie i dziecko.

Wkrótce będziesz mamą – czy zastanawiałaś się jak powinno wyglądać Twoje odżywianie w tym okresie??

Ciąża to czas szczególnego dbania o zdrowie zarówno mamy jak i dziecka. Jednym z ważniejszych aspektów dbania w okresie ciąży jest prawidłowe odżywianie się kobiety, które ma bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój płodu.

Kluczowym punktem diety w tym okresie jest różnorodność, aby zmniejszyć ryzyko powstania niedoborów składników odżywczych, które podczas ciąży zdarzają się częściej. Zapotrzebowanie na energię w tym okresie wzrasta tylko około 300 kcal dziennie i to dopiero w drugim trymestrze. Zatem powszechnie znane powiedzenie „ jedz za dwoje” jest nieprawdziwe i sprzyja nadmiernemu przyrostowi masy ciała w tym okresie.

Dieta przyszłej mamy powinna zawierać przede wszystkim produkty zbożowe z pełnego przemiału ( razowe pieczywo, płatki owsiane, grube kasze, pełnoziarniste makarony, brązowy ryż), warzywa, owoce, chude mięso, raz w tygodniu rybę, chude produkty mleczne. Wszystkie te produkty dostarczają różnorodnych składników i witamin ważnych w tym okresie m.in. żelaza, cynku, wapnia, magnezu, witaminy C, folianów, błonnika pokarmowego, węglowodanów złożonych białka).

Podczas ciąży także należy zwrócić szczególną uwagę na spożycie tłuszczu zwierzęcego, cholesterolu oraz produkty zawierające tzw. izomery trans. Izomery trans kwasów tłuszczowych, mogą spowodować zaburzenia rozwoju płodu oraz podwyższeniu cholesterolu we krwi u kobiety. Głównym, źródłem tych kwasów są margaryny twarde, produkty typu „ fast food”, chipsy, zupy i sosy w proszku oraz słodycze i wyroby cukiernicze.

Często w społeczeństwie panuje przekonanie, że jeden kieliszek wina w ciąży nie zaszkodzi, a poprawi krążenie. Jest to nieprawda, nawet sporadyczne spożycie alkoholu sprzyja wadom rozwojowym płodu, komplikacjom podczas ciąży i porodu.

Przyszła mama powinna również wypijać przynajmniej 2 litry niskosodowej wody mineralnej lub źródlanej naturalnej, soku owocowego lub warzywnego).

Zatem przyszła mamo dbaj o siebie i swoje maleństwo, bo naprawdę warto.