«

»

Lis 24

Stop nadwadze i otyłości u dzieci.

Czy wiesz, że w ciągu 20 lat w Polsce ponad 3 krotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą?

Problem ten z roku na rok staje się coraz poważniejszy. Otyłość rozpoznawana w dzieciństwie wiąże się z wieloma konsekwencjami zdrowotnymi w wieku dorosły. Jednak coraz więcej dzieci i młodzieży z powodu nadmiernej masy ciała boryka się z problemami zdrowotnymi już w okresie dzieciństwa m.in.

  • Przeciążenia układu kostno stawowego (np. deformacja szkieletu, zmiany w stawach, głównie biodrowym i kolanowym)
  • Zaburzenia lipidowe (wzrost stężenia tri glicerydów, cholesterolu całkowitego, cholesterolu frakcji LDL), które sprzyjają rozwojowi miażdżycy
  • Upośledzona tolerancja glukozy, która może prowadzić do cukrzycy typu 2
  • Ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego
  • Zaburzenia emocjonalne ( u około 10% dzieci i młodzieży stwierdza się depresje, spowodowaną głównie zaniżoną samooceną, brakiem poczucia własnej wartości)

Głównymi czynnikami ryzyka nadwagi i otyłości u dzieci są

  1. Nieprawidłowy sposób żywienia szczególnie:
  • przekarmienie
  • nieregularność posiłków
  • podjadanie między posiłkami
  • częste spożywanie produktów słodyczy, słonych przekąsek, produktów typu fast food oraz słodkich napojów.

2. Brak ruchu

Jak sobie poradzić z tym problemem??? Przestrzegać diety razem z dzieckiem? Ukrywać słodycze? Uświadamiać?

Pamiętaj- jesteś wzorem dla swojego dziecka. Zachowania żywieniowe wynosimy z domu, jeśli Ty nie zmienisz nawyków, trudno będzie wymagać tego od dziecka. Stanięcie twarzą w twarz z problemem nadwagi dziecka wymaga niesamowitej dojrzałości, odwagi i wsparcia kochających go dorosłych.

Krok 1 „ Rachunek sumienia”

Zmiany należy zacząć od przeanalizować nawyków żywieniowych całej rodziny: Czy spożywacie posiłki przy stole czy przed telewizorem?? Czy jedzenie to podstawowe lekarstwo na złe samopoczucie dziecka i środek uspokajający? Co Ty drogi Tato, jesz podczas transmisji meczu? Czy Ty, droga Mamo, poprawiasz sobie humor słodkościami? Czy wszędzie jeździcie samochodem??

Dokładna analiza zachowań żywieniowych i aktywności fizycznej rodziny, a następnie ich zmiana – to pierwsze etapy na drodze do sukcesu.

Krok 2 Odpowiedzialność:

Na nic zda się świadomość złych nawyków żywieniowych panujących w rodzinie, jeśli wasze dziecko nie pozna zasad racjonalnego i smacznego odżywiania.

Wykorzystajcie wrodzoną ciekawość dzieci i nakłaniajcie je do samodzielnego wyszukiwania smacznych i nowych, ulubionych potraw, które jednocześnie będą sprzyjały redukcji wagi. Maluch odczuje przy okazji, że nie wszystko jest mu zakazane. Pamiętajcie, aby przyjemność jedzenia była ważnym elementem nowej, szczupłej rzeczywistości waszego dziecka, bo tylko w ten sposób może ono wziąć na siebie odpowiedzialność za nową dietę, ale i wypracować własny styl posiłków.

Dziecko powinno być włączone w przygotowywanie posiłków – w ten sposób nauczy się, z czego składa się jego codzienne jedzenie i ile energii zawiera.

Krok 3. Równowaga

Przy układaniu posiłków ważne miejsce zajmują, więc indywidualne upodobania dziecka. Podkreślić należy, że są one równie ważne, co aspekt zdrowotny posiłków.

Celem rodziców powinno być zaoferowanie dziecku wyważonej mieszanki, w której znajdzie się miejsce na pełnowartościowe produkty spożywcze oraz ulubione żelki i frytki. Takie podejście sprawi, że przyjemność dziecka nie zostanie poszkodowana, a zmiany w jadłospisie będą miały charakter długofalowy. Pamiętajcie, więc, że posiłki są nie tylko dostarczaniem substancji odżywczych, ale mają służyć doświadczeniu przyjemnego smaku i utrzymaniu dobrego samopoczucia.

W celu właściwego skomponowania jadłospisu skonsultuj się z dietetykiem, który uwzględni preferencje Twojego dziecka przy zachowaniu stosownej wartości energetycznej posiłków.

 

Krok 4. „Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”

Uwierz, że nowa dieta Twojego dziecka może stać się rozwiązaniem dla całej rodziny. Dla utrzymania zdrowia nawet ludzie szczupli powinni jeść świadomie. Da to otyłemu dziecku poczucie, że nie jest dziwakiem i nie musi rezygnować z tego, co z apetytem je jego szczupłe rodzeństwo lub rodzice.

Drodzy rodzice i dziadkowie pomóżcie otyłemu dziecku pozbyć się kompleksów, zbudować poczucie własnej wartości i zachować przy tym jego dziecięcą radość życia. Pamiętajcie 80% dzieci otyłych pozostaje otyłymi w wieku dorosłym. Powodzenia. Trzymam kciuki i służę radą.