«

»

Lut 04

światowy dzień walki z rakiem

Dziś Światowy Dzień walki z Rakiem, liczne ośrodki onkologiczne miały dziś dzień otwarty, aby profilaktycznie pacjenci mogli bezpłatnie profilaktycznie się przebadać Wiele nowotworów jest dietozależnych,  dlatego warto zadbać o odpowiednie odżywianie.

Dieta antynowotworowa

Coraz częściej spotykamy się z osobami chorymi na różnego rodzaju nowotwory. Kiedy zastanowimy się, jakie są przyczyny coraz powszechniejszego występowania tej choroby możemy wymienić wiele czynników: czynniki środowiskowe, palenie tytoniu, picie alkoholu, sposób żywienia, ekspozycja zawodowa, czynniki infekcyjne, leki, czynniki genetyczne?

Wszystkie te czynniki wpływają na zwiększenie ryzyka w różnym stopniu w zależności od naszych indywidualnych predyspozycji i ekspozycji na te czynniki.

Czynniki żywieniowe odgrywają znaczącą rolę w zapobieganiu chorobie nowotworowej.

Chcąc zapobiegać chorobom nowotworowym musimy zastanowić się nad tym, co jemy i jaki sposób jemy.

Pierwszą zasada jest uregulowanie spożycia posiłków, aby organizm pracował równomiernie przez cały czas i nie był obciążany przez nadmierną ilość jedzenia lub przez głodzenie.

Posiłki powinny być urozmaicone. Nie ma jednego lub kilku produktów, które dostarczyłyby nam wszystkich niezbędnych dla nas substancji odżywczych. Im dieta bardziej urozmaicona tym więcej dostarcza nam tych substancji ochronnych, które ze sobą współpracują i wykazują działanie anty nowotworowe.

Szczególne działanie nowotworowe przypisuje się warzywom i owocom. Ważne jest spożywanie różnokolorowych tych produktów, ale ze szczególnym podkreśleniem pozytywnego oddziaływania produktów o kolorze pomarańczowym i czerwonym. Starajmy się, żeby nasze posiłki były przynajmniej trójkolorowe i na talerzu warzywa zajmowały przynajmniej ½ porcji posiłku. Codziennie powinniśmy spożywać 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców. Wiemy, ze niestety przez zanieczyszczenia środowiska oraz nadużywanie środków ochrony roślin warzywa i owoce niestety nie są takiej, jakości jakiej powinny być. Dlatego jeśli mamy możliwość kupujmy warzywa i owoce, ze znanych nam źródeł lub od zaufanych sprzedawców. Pamiętajmy także o dokładnym umyciu owoców i warzyw w ciepłej wodzie. Starajmy się również w korzystać z warzyw sezonowych.

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko szczególnie raka żołądka jest ograniczenie spożycia soli. Ważne jest szczególnie ograniczenie do minimum dosalania potraw, ponieważ ilość soli, jaką zawierają już gotowe produkty jak np. pieczywo, wędliny przekraczają nasze dzienne normy spożycia Lepiej sól zastąpić różnorodnymi suszonymi ziołami i innymi świeżymi przyprawami, aby nadać potrawom smak. Wszystkie przyprawy mają różnego rodzaju cenne składniki przeciwnowotworowe, dlatego warto poznać ich różnorodność. Zarówno warto dodawać do potraw nasz polski czosnek (nie chiński), natkę pietruszki czy egzotyczny imbir, kurkumę czy chili.

Unikajmy także nadmiaru cukru, sztucznych słodzików, tłuszczu- składniki te zawierają w dużych ilościach tak powszechnie lubiane słodycze. Niestety te kupowane w sklepach są produkowane z najsłabszej, jakości składników. Dlatego jeśli już mamy ochotę na deser warto trochę się wysilić i można przygotować smaczne, ale zarówno wartościowe ciasta czy desery.

Niestety z powody braku czasu coraz więcej ludzi zamiast poświęcić czas i przygotować posiłki w domu korzysta z tzw.,: gotowców. Niestety czytanie etykiet nadal jest jeszcze na słabym poziomie i nie zwracamy uwagi na to, co jest zawarte w produkcie. Pamiętajmy im krótszy skład tym produkt jest bardziej wartościowy. Lepszy skład nie zawsze oznacza wyższej ceny.

Dodatkowo należy pamiętać o wypijaniu minimum 1, 5 do 2 litrów płynów dziennie, szczególnie wody i herbaty zielonej.

Dla zachowania zdrowia należy także pamiętać o ruchu oraz unikaniu stresu. Niestety trudno w tych czasach unikać stresu, który jest niestety jednym z podstawowych czynników wywołujących większość chorób. Dlatego tak ważne jest znalezienie czasu na relaks, odpoczynek sen.