«

»

Kwi 13

Wielkanoc

wielkanocJuż za kilka dni długo oczekiwane święta wielkanocne. Czas spotkań rodzinnych i biesiadowania, przy stole zastawionym różnymi posiłkami. Jak tu nie być głodnym i nie dać się skusić na jakieś małe, co nieco. Szczególnie trudno jest, gdy  jesteśmy na diecie.

Jak przeżyć te święta?? Trzeba mieć silną wolę, żeby móc wytrzymać i nie skusić się na świąteczne przysmaki?? Sytuacji jeszcze nie ułatwia rodzina, która rozkoszuje się tradycyjnymi potrawami. Czy będąc na diecie nie możemy nic zjeść??

Jeśli jesteś na diecie ze względu na jakąś chorobę, nie należy znacznie w te dni odbiegać od codziennych zasad prowadzenia diety, ponieważ możesz zamiast świętować, źle się czuć. Natomiast, kiedy odchudzasz się, musisz pamiętać o kilku zasadach.

Pamiętaj, żeby mieć umiarkowanie w jedzeniu. Możesz spróbować różnych potraw, ale w niewielkich ilościach. Należy również pamiętać, że jeśli masz wybór korzystaj z małego talerza, ponieważ zarówno dla Ciebie jak i innych wokół niewielka porcja, którą weźmiesz będzie wyglądała na znacznie większą. Pamiętaj o przerwach między posiłkami, aby Twój żołądek miał czas na strawienie jednego posiłku zanim dostarczysz mu następnego.

Jeżeli święta przygotowujesz u siebie w domu wybieraj chude mięsa. Ważny jest także sposób przygotowania potraw oprócz tradycyjnych potraw smażonych przygotuj potrawy pieczone, duszone, grillowane. Dzięki temu Ty będziesz miał wybór, ale także goście na pewno chętnie spróbują czegoś nowego.

Podstawową przystawką w te święta są jajka należy wybierać jajka bez niczego lub np. z chrzanem, musztardą, jogurtem naturalnym. Jeśli podajemy jajka nadziewane z pieczarkami i szczypiorkiem to także należy przygotowywać z jogurtem a nie majonezem.

Inną przystawką również często występującą na stołach są zimne nóżki. Nóżki możesz przygotować na bazie mięsa drobiowego, zamiast wieprzowego.

Zamiast tłustych wędlin, kiełbas i mięs wybierz te chudsze. Mięso i wędlinę najlepiej upiec samemu, z dużą ilością ziół, wtedy mamy pewność, że wiemy, co jemy. Do wędlin dobrze jest przygotować np. ćwikłę lub chrzan.

Często na śniadanie wielkanocne podawany jest żurek jeśli masz wybór spożyj go z jajkiem zamiast kiełbasą.

W święta nie zapominaj o nawodnieniu organizmu. Słodkie soki zamień na wodę mineralną, nie zawiera kalorii, dzięki czemu zaoszczędzisz kalorii.. Pamiętaj jednak, żeby nie pić w trakcie jedzenia. Najlepiej pij na jakieś 20-15 minut przed tym, jak zasiądziesz do stołu. Woda to doskonały wypełniacz żołądka. Jeśli chodzi o alkohol, należy go unikać, ale jedna lampka wina do obiadu nie zaszkodzi. Jeśli lubisz pij zielona herbatę lub miętę na lepsze trawienie.

Nie zapominaj o warzywach. Na stole powinno pojawić się dużo sałatek i surówek, ale oczywiście bez sosu majonezowego. Lepiej wybrać jogurt lub oliwę z oliwek, jako dodatek do sosu. Jeśli jesteś u kogoś wybieraj również lekkie sałatki lub inne warzywa serwowane nas stole.

Przygotowując ciasta na święta dodaj mniej cukru, mąkę pełnoziarnistą, więcej białek zamiast żółtek. Ogranicz spożycie słodyczy. Zrezygnuj z ciast z kremami, lukrami, czekoladą. Wybierz tradycyjny sernik lub babkę wielkanocną bez polewy.

Spędź święta aktywnie. Po śniadaniu i obiedzie wielkanocnym namów rodzinę na spacer. Jeśli posiadacie, gry z czujnikiem ruchu, warto poruszać się również przed telewizorem zamiast siedzieć na kanapie.

Nie zapomnij przede wszystkim cieszyć się spotkaniem z rodziną, w święta to najważniejsze. Natomiast jedzenie to tylko dodatek do tych spotkań, dlatego jedz rozsądnie.

Po świętach natomiast możesz zrobić dzień oczyszczenia spożywać tylko warzywa, owoce, zupy, produkty mleczne, kisiel, galaretkę. Tego dnia eliminujemy produkty zbożowe : pieczywo, makarony, kasze, ryż oraz mięso.

Smacznego!!!!